Uncategorized | VERENIGD KONINKRIJK

London calling for a weekend

19 december 2017

‘Cheers, mate!’
Klinkt het op iedere hoek, die vergezeld is met een een telephone booth. Die inmiddels niet meer gebruikt wordt om te bellen, maar eerder dienen als opslagplaats voor daklozen.

15 december, 05:00 ’s morgens, ging de wekker. Het vliegtuig zou om  9:30 vertrekken vanuit Brussel.  Best een dubbel gevoel om daar te lopen. Vorig jaar was er nog een aanslag, nu sta ik op de plek waar heel veel leed heeft plaatsgevonden. Vandaag is het zo ver, we gaan naar Londen! En met we, bedoel ik mijn vriend en ik. Een plek waar ik al een tijd naar toe wilde gaan. Ik kan úren luisteren naar het Britse accent.

9:30 arriveren we op Londen Heathrow, Britse tijd. Nog een voordeel; je verliest geen tijd. De klok gaat gewoon een uur terug. Hoe handig. Het was een prettige vlucht, wel spannend. Te veel rampenfilms/ Air Crash Investigations gekeken.. Eenmaal aangekomen ging het snel. Koffers pakken. Met de lift naar ‘the tube’ (de lift op het vliegveld gaat trouwens automatisch… daar kwam ik na 3 keer drukken op een knopje die daar niet bestemd voor was, pas achter). In eerst instantie hadden we ons hotel in Heathrow, omdat dit simpelweg beter waar voor je geld zou zijn. We hadden dan de keus om iedere dag met de metro naar het centrum te gaan en circa 2 uur te reizen. Last minute hebben wij een hotel in Westminster gekozen, een wijk in het centrum van Londen. Deze was iets duurder, maar het heeft ons veel gehaast en stress bespaard.

Uiteraard wisten we niet zo goed waar we moesten uitstappen, wat resulteerde in een lange wandeling naar ons hotel toe met koffers en tassen… Londen is duur. Heel duur. Het hotel wat wij hadden, heet ‘Point A. Hotel Westminster’. Recensies schreven dat de kamers miniatuur waren. Dat waren ze ook. Wij hadden een ‘medium size’, oftewel een kamer van 2 bij 2 zoiets gok ik. Maar hey, we hadden een tweepersoons bed, eigen badkamer en flatscreen tv. Tevens was het personeel erg klantvriendelijk en waren de kamers heel erg schoon. Het mooiste van alles is, dat wij uitzicht hadden op de London Eye! Meer hadden we niet echt nodig. Het hotel kostte ons £189, de pond staat ongeveer gelijk aan €1,14 (meest gunstig), dus wij hebben voor het hotel, 2 nachten, €215 betaald,

Nadat wij onze koffers hadden uitgepakt, hebben we even een dutje gedaan van circa een uur. De reis en het vroege opstaan had ons gesloopt en we wilden graag nog energie hebben voor de rest van de dag. We hebben wat rondgelopen in de wijk van Westminster, zodat we ’s nachts eventueel niet konden verdwalen. Ook zijn we pasta gaan eten bij ‘Cotto’ aan de overkant om even bij te komen. Daarna hebben we de metro gepakt richting Covent Garden. Een wijk van Londen die erom bekend staat dat je er goed kunt uitgaan en shoppen. Wat een prachtige wijk. Maar zo massaal en druk… Ik hield constant mijn tas tegen mijn buik aangedrukt en ik zorgde ervoor dat de rits goed dicht zat. Het was indrukwekkend en irritant tegelijkertijd. Irritant, omdat ik niet gewend was om aan de linkerkant van de weg te lopen. Indrukwekkend, tja… Zie de foto’s.

Uiteindelijk zijn we gestrand in een pub genaamd ‘The Brewmaster’. Wat een geweldig café was dat! We hadden direct ons favoriete biertje uitgekozen voor de rest van de stedentrip; Punk IPA. Wat ons opviel, was dat iedereen ‘pissed’ was. En niet in de vorm van boosheid, maar in de vorm van dronken. Iedere pub was stampevol met mensen en de ‘Cheers’ vlogen je om de oren. Het is totaal niet zoals in Nederland, rustig op het terras zitten met een biertje. Misschien in de rest van Londen wel, maar in Covent Garden/Leicester Square absoluut niet.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om vervolgens wat Japans Streetfood te eten (omygod dit was héérlijk!), naar de London Dungeon te gaan en vervolgens de Skyline van Londen by night te bekijken met de London Eye. Foto’s spreken voor zich (klik erop om ze beter te bekijken)

Eerlijk gezegd hebben we niet heel veel van Londen gezien. Quality over quantity in this case. We wilden vooral genieten en eerder alles zien van één wijk, dan dat we alles af zouden racen ‘om het te kunnen zien’. We zijn 3 volle dagen geweest, maar hebben optimaal genoten. Zondagavond hadden wij het vliegtuig terug, overdag zijn wij nog even naar Covent Garden  Market teruggegaan en vervolgens de metro richting het vliegveld gepakt.

London in a nutshell.

Persoonlijk zou ik ieder jaar terugkomen rond kersttijd. Wat een geweldige stad. Wonen, zou ik niet willen (is ook veel te duur). Ik raad je aan om vooral geen cash mee te nemen, maar alles te pinnen. Hierdoor krijg je meer pond voor je euro’s. Tevens is het ook veiliger.

I <3 LONDON!

Jess

Only registered users can comment.

1. Londen staat hoog op mijn verlanglijstje! Helaas net als elke andere populaire stad duur. Maar dat mag de pret niet drukken. Tegenwoordig kost het gelukkig haast niks meer om te vliegen. Wij willen nog wel eens een AirBnB zoeken als de hotels zo duur zijn, dan heb je vaak even iets meer ruimte voor hetzelfde geld. Misschien een idee voor de volgende keer?

1. Was inderdaad ook een optie, helaas hebben wij (nog) geen creditcard. Dus last minute was dit niet te doen. De volgende keer gaan we dat zeker overwegen! Bedankt